Ми живемо у світі, в якому особливу роль для отримання та пошуку інформації відіграє всесвітня мережа Інтернет. Нині вже мало залишилося людей, які не знають, що таке електронна пошта, або які жодного разу не мандрували сторінками всесвітньої мережі Інтернет. Змінюються, з’являються нові сайти, технології, користувачі, інформаційні ресурси тощо. У всьому світі, зокрема в Україні, простежується бум соціальних мереж. Електронна пошта, чати й форуми поступово відходять на другий план. На їхнє місце прийшли інші технології, і сьогодні вже нікого не здивуєш пошуком однокласників та спілкуванням з ними на сайтах Одноклассники чи Вконтакте, розміщенням у Мережі своїх фото- й відеофайлів, колективним створенням документів. Це явище одержало назву Веб 2.0 і з ним пов’язують друге народження мережних технологій.
Усі ці сучасні можливості Інтернету забезпечують технології Веб 2.0 (або соціальні мережеві сервіси). Вони надають більше можливостей для користувачів. За їхньою допомогою можна вивчати віртуальну карту Землі або створювати віртуальні фото- й відеоальбоми, а також можна стати автором цікавих матеріалів, завантажених до таких сервісів.
Використання комп’ютерної техніки та комп’ютерних технологій на уроці та позаурочний час розширює можливості навчально-виховного процесу, забезпечує нові шляхи подання інформації, дає можливість для випробовування власних ідей та проектів.
Веб 2.0 відкриває нові «двері» у навчання. Його прояви — блоги, ВікіВікі, підкастинг, хостинг медіа-обєктів, соціальні закладки тощо. Соціальні сервіси Веб 2.0 радикально спростили процес створення різноманітних ресурсів і їх публікації у Мережі. Освоєння цих сервісів відкриває принципово нові можливості для діяльності, в яку надзвичайно легко залучаються люди, що не володіють спеціальними знаннями у галузі інформатики. Ці форми діяльності пов’язані як з пошуком у мережі даних, так із створенням та редагуванням власних цифрових об’єктів — текстів, фотографій, музичних записів, відео фрагментів тощо.
На думку одних дослідників, Веб 2.0 у культурному, соціальному й інтелектуальному сенсі буде мати більший вплив, ніж винахід друкарської машинки. На думку інших — поява нових технологій не свідчить про те, що попередні застаріли. Сьогодні можна сміливо передбачити, що найближчим часом ми не побачимо чогось абсолютно революційного у технологіях навчання. Поширення Веб 2.0 не свідчить про необхідність відмовитися від того, що було напрацьовано протягом останніх 5—7 років. Проте варто уважно придивитися до новинок і вже наявних курсів та систем.
Успіх сьогоднішнього навчання, як в корпоративному, так і в академічному секторі, безпосередньо залежатиме від того, наскільки ефективно можна буде узяти усе найкраще зі всіх існуючих технологій, вчасно відкинути непотрібне і надати учням актуальні та необхідні знання із використанням зручних та доступних інструментів.
Що притаманне Web 2.0?
· толерантність
· довіра
· доступність
· відкритість
На відміну від першого покоління сервісів Веб 2.0 дозволяє користувачам спільно діяти – обмінюватися інформацією, зберігати посилання та мультимедійні документи, створювати та редагувати публікації, тобто відбувається налагодження соціальної взаємодії. Тому технології Веб 2.0 ще називають соціальними сервісами Інтернету.
Декілька прикладів сервісів, що ілюструють технології Веб2.0:
· Groups (групи) - списки розсилки + загальні веб-ресурси (http://groups.yahoo.com)
· Blog (блоги, ЖЖ) - «альтернативна журналістика» (http://www.liveJournal.com)
· Wiki (Вікі) - просте створення сайтів (eduwiki.uran.net.ua; www.uk.wikiprdia.org/wiki; ITEACH WIKI – майданчик для спілкування учасників програми «Intel ®Навчання для майбутнього»)
· Flickr (Флікр) - колективні колекції фото (http://flickr.com)
· Delicious (Делішес) - колективні колекції гіперпосилань (http://delicious.com)
Приклади соціальних мереж:
· Вконтакте (http://vkontakte.ru)
· Одноклассники (http://odnoklassniki.ru)
В чому полягає значимість розвитку соціальних сервісів для педагогічних мереж?
· Нові механізми формування професійної репутації і професійного просування;
· Нові можливості для ефективної групової взаємодії педагогів та учнів по колективному створенні інформаційних ресурсів.
Які ж результати може отримати вчитель від роботи в мережі?
·Текстові конспекти уроків, програми, плани роботи, презентації, фотоальбоми, відеозаписи уроків;
· Щоденники подій, повідомлення, які відображають ціннісні орієнтації і основну мету;
· Критична оцінка професіоналізму вчителя, учнів, батьків.
Нові інформаційні технології суттєво впливають на колективні способи спілкування, мислення та дій.
Сервіси Веб 2.0 надають право користувачам самостійно створювати контент, змінювати його та управляти зв’язками між своїми та чужими матеріалами. Така взаємодія характеризується підвищеним рівнем комунікації, координації та включення користувачів у процес використання та створення ресурсів, поновлення сервісів. Інформацію (текстову, мультимедійну) може розміщувати на сайті будь-який користувач, а інші відвідувачі використовувати, поліпшувати, оцінювати, коментувати, тобто контролювати процес формування інформаційних ресурсів.
Особливістю функціонування сервісів Веб 2.0 є легкість опанування технології користувачами-початківцями, простота навігації, наочність тощо.
Викладене вище дає можливість зробити наступні висновки:
Веб-сервіси Інтернету сьогодні стають незамінним помічником учителя і учня в опануванні інформаційними технологіями. Одними з характерних ознак Web2.0 є: колективна діяльність, можливість спостерігати за розвитком інших і вчитись в інших, обмінюватись інформацією, а також дистанційно навчатись.
Комп’ютер дозволяє суттєво змінити способи управління освітньої діяльності. Не новина, що учні часто випереджають багатьох освітян в використанні компютерів і телекомунікаційних технологій, а їм їх важливо наздогнати. Особливо важливо те, що сучасні ІКТ стають ефективними засобами розвитку мислення учнів і учителів. Оволодіння сучасними інформаційними технологіями сприяє розвитку навичок XXI століття до яких можна віднести: адаптованість до швидкозмінних умов як в особистому так і громадському житті; творчої та інтелектуальної допитливості, вміння критично та системно мислити, продуктивно працювати з іншими, вчитися поважати і визнавати різноманітність поглядів; розвивати здатність виявляти проблеми, їх формулювати та вирішувати; розвиток комунікативних навичок, використання різних видів спілкування: усного, письмового та за допомогою мультимедіа засобів; вміння самому визначати свої орієнтири, навчальні цілі, розвивати здатність навчатися протягом усього життя.
Зміна якості освіти є визначальною метою в оволодінні освітянами технологіями Web2.0.
Твердження, що дива творять люди, а не комп'ютери, здається неповним. Завдяки комп'ютерам створювані людьми дива піднімаються на вищий рівень. Те, що вчора здавалося дивовижним і заслуговувало на повагу, сьогодні може бути передане програмним агентам. Веб 2.0 ― уже не середовище, у якому ми можемо знайти і скачати інформацію. Це скоріше платформа, на базі якої ми можемо спілкуватися з іншими людьми, використовуючи все багатство цифрової мови з його безліччю мультимедійних форматів. Ми рухаємося від середовища споживання й представлення ресурсу до середовища, у якому ми думаємо та спілкуємося. Підготовлений викладачем зміст більшою мірою використовується, ніж читається. Учень формує свій власний навчальний центр, до якого він включає безліч додатків, які потрібні йому для ефективної роботи ― це і персональні пошукові машинки, і зберігання особистих закладок, фотографій, документів, карт, і свій блог, і свій простір у ВікіВікі.
Сьогодні використання Веб 2.0 в освіті спричиняє величезну кількість запитань.
Притула О.П., вчитель інформатики Борщівського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ст. №3-гімназія ім..Р.Андріяшика» |