Борщівський НВК
"Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. №3 - гімназія ім.Романа Андріяшика"
П`ятниця, 22.11.2024, 21:52

Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Меню сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої статті [15]

Освітній портал
Головна » Статті » Мої статті

Розвиток пізнавальної активності учнів на уроках природознавства

До структури навчального плану, згідно з новим Державним стандартом початкової загальної освіти, введено предмет «Природознавство», який тепер вивчається з 1 по 4 клас. Курс природознавства — це новий предмет у початковій школі, якийс першою сходинкою до формування природничо-наукової картини світу. Нині стає актуальним питання системного ви­ховання екологічної культури учнів, що ґрунтується на почутті поваги та любові до природи. Дитяча допитливість, чутливість та легке сприйняття явищ і об'єктів природи сприяють накопиченню життєвого досвіду першокласників, що в подальшому впливатиме на особистісний розвиток дитини.

Кожний урок природознавства — це мандрівка в природу, яка поєднується з дослідженнями та практичною діяльністю учнів. А мандрувати дивовижним світом природи допомагають казкові герої — їжачок Хитрячок, Сойка Синьокрилка, Карасик Золотенко та Сонечко Семикрапочка, які переносять школярів у реальний світ і дають змогу глибоко усвідомлювати природу як без умовну цінність і важливу умову життя людства. Сам підручник «Природознавство» І.В.Грущинської є маленькою енциклопедією для маленьких школярів.

Для вивчення природознавства велику увагу на уроках приділяю розвитку пізнавальної та творчої активності учнів. Ці уроки вчать дітей вести спостереження, організовувати дослідницьку практичну діяльність, створювати проекти.

Програмою передбачено виконання міні-проектів «Як облаштувати джерело?», «Моє улюблене місце від починку на природі». Уже на перших етапах вивчення природознавства учні набувають дослідницьких навичок і шукають відповіді на запитання «Куди зникає вода з калюжі?», «Як живуть мурахи?».

На уроках «Запитання до природи» діти включають ся в пошукову діяльність і вчаться знаходити в підручниках та додаткових джерелах відповіді на запитання та обґрунтовувати їх. Така діяльність розвиває дитячий світогляд та сприяє цілісному засвоєнню навчального матеріалу. Ці уроки вчать спостерігати, робити висновки, узагальнювати.

Підсумком навчальної діяльності на кожному уроці є виконання творчих робіт рубрики «Завдання друга природи», де учні вчаться аналізувати, виділяти головне, порівнювати, а також застосовувати знання на практиці.

Щоб активізувати пізнавальну діяльність школярів, слід використовувати завдання розвивального характеру, загадки, казки, вікторини, ребуси, ситуативні завдання екологічного змісту. Дуже важливою формою проведення уроку є екскурсія. У процесі екскурсії новий матеріал з природознавства стає доступним і зрозумілим, оскільки його засвоєння відбувається безпосередньо в природному оточенні. Учні досліджують рос­лини і тварин в умовах проживання, що сприяє утворенню первинних уявлень про взаємозв'язки в природі. Значну роль відіграють екскурсії і для естетичного та екологічного виховання дітей.

Велике значення для розвитку активності учнів на уроці мають гра і змагання, які сприяють розвитку мислення, пам'яті, уваги, здатності до аналізу та синтезу, вдосконаленню конструктивних умінь і творчих можливостей, формуванню природоохоронних умінь. Гра створює комфортні умови для кожної дитини, щоб навчальна діяльність позбулася негативного психологічного напруження і перетворилася на радісний і цікавий процес.

Неможливо виховувати творчу особистість без впровадження нових технологій навчання. Поряд із традиційною системою застосовую роботу в групах та парах, інтерактивні та комп'ютерні технології навчання, які забезпечують добре емоційне самопочуття кожного учня на уроці. Школярі вчаться самостійно мисли ти, розв'язувати проблеми, прогнозувати результат.. Першокласники навчаються працювати в групі, об­говорювати ідеї, розподіляти завдання, вислуховувати пропозиції, у них формується вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Особливо цінним у робо ті груп вважаю те, що учні можуть брати на себе різні ролі: слухача, виконавця, дослідника, шукача, співрозмовника, партнера. Функція вчителя на уроці полягає у забезпеченні учням позиції справжнього «суб'єкта» навчально-пізнавальної діяльності. Ефективність уроку визначаю не обсягом знань, умінь, яких набула дитина, а мірою участі самої дитини у процесі здобуття цих знань.

Самостійна робота — складова частина процесу навчання, важлива передумова свідомого і міцного оволодіння знаннями. Вона дає змогу використовувати природний потенціал кожної дитини, підвищувати інтерес до навчання. Шляхом спеціально дібраних вправ розвиваю і вдосконалюю способи пізнавальної діяльності, привчаю учнів до самостійного застосування цих способів у різних ситуаціях. Мені в цьому допомагає «Зошит друга природи» (автор Грущинська І.В.), в якому вдало підібрано такі завдання. Широко використовую в роботі алгоритми, пам'ятки, опорні сигнали. Це сприяє розвитку самостійності учнів, оскільки вчить відповідної логічної послідовності у виконанні розумових операцій.

Таким чином, уроки природознавства навчають дітей бути небайдужими до природи, розвивають емоційний внутрішній світ, формують екологічну культуру й етику, розвивають творчі здібності молодшого школяра.

 

Вчитель початкових класів Гура О.Б.

Категорія: Мої статті | Додав: Oksana2012 (25.05.2014)
Переглядів: 1620 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz