МЕТОДИ ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАННЯ В ШКОЛІ
Економічне виховання - це вироблення в учнів чіткої уяви про наукові закономірності розвитку економіки, особливості ринкових відносин, цілеспрямоване, систематичне формування у підлітків економічних знань, високої організованості та творчої ініціативи, підготовка їх до продуктивної праці, вмілого, бережливого ставлення до природи, вироблення звички практично використовувати економічні знання у реальному житті.
Основне завдання економічного виховання - це формування нового економічного мислення учнів в умовах ринкових відносин, будівництва суперечної і незалежної України. Виходячи із цього, потрібно розрізняти і проміжні завдання, які поділяються так:
а) розкриття для кожного вчителя соціально-педагогічних аспектів економічного виховання особистості, базуючись на досвіді практичної роботи загальноосвітньої школи, ліцею, гімназії та досягнень педагогічної науки;
б) обгрунтування необхідності постійного вдосконалення методики економічного виховання школярів у реальних умовах навчального процесу;
в) активізація шляхів підвищення ефективності економічного виховання учнів через пожвавлення та вдосконалення навчальної, громадсько-практичної діяльності, їх продуктивної праці.
Зміст економічного виховання підлітків можна розглядати як систему економічних знань, певних навичок та вмінь, спрямованих на вироблення економічної свідомості особистості школяра, його світогляду, поглядів та переконань. Він залежить від наступних факторів: мети виховання взагалі, економічної політики держави та завдань, які стоять перед економікою на даний історичний момент і в перспективі; системи економічного виховання учнів; наявності матеріальної бази в школах, ліцеях, гімназіях, врахування вікових особливостей дітей, їх інтересів, задатків і бажань в одержанні економічних знань та майстерності педагогів; взаємозв'язку виховного процесу з життям суспільства.
Економічне виховання учнів має свій зміст, який повинен базуватися на таких засадах:
- врахування взаємозв'язку між потребами держави та природними, економічними, науково-технічними, практичними сторонами їх вирішення;
- врахування розвитку наукового ставлення до природи, до економічної, практичної діяльності, які забезпечують формування економічної культури особистості.
Економічне виховання учнів покликане послідовно формувати у підлітків економічне мислення та свідомість; виховувати розумні потреби, розвивати здібності до певного виду діяльності, формувати уміння співвідносити свої потреби з матеріальними можливостями; виховувати бережливе ставлення до природи, свідоме відношення до вибору професії в умовах приватизації та роздержавлення майна; озброювати учнів теоретичними знаннями та практичними уміннями культури праці, формувати потреби економічного аналізу, бачення перспективи; вчити оволодівати основами наукової організації праці, а умовах ринкових відносин; формувати в учнів бажання та потребу повсякденно покращувати результати своєї праці в навчальній та побутово-корисній діяльності, брати участь в економічному житті школи, виховувати в себе якості бережливості, ініціативності, діловитості, дисциплінованості.
Названі завдання економічного виховання учнів загальноосвітньої школи враховують також формування відповідних знань, умінь та навичок з інших галузей життєдіяльності людей, спрямовують діяльність вчителя на вироблення в учнів творчого ставлення до праці (психолого-педагогічний аспект), встановлення тісного взаємозв'язку підлітків з конкретними виробничими та економічними справами (соціальний аспект).
Діяльність підлітків - важливий компонент змісту економічного виховання. Різноманітні її види доповнюють одна одну: навчальна сприяє засвоєнню теорії та практики взаємодії основних економічних законів в суспільстві та природі, оволодінню прийомами економічного мислення в розвитку сільськогосподарського та промислового виробництва, практично-ділова гра формує досвід прийняття економічно виправданих рішень, вироблення певних умінь та навичок. Суспільно корисна, продуктивна праця служить збагаченню досвіду оволодіння елементами творчої праці, розвитку власної ініціативи, умінню правильного використання грошей, вдосконаленню технології певних виробничих процесів.
Формування економічного мислення учнів не може відбуватися в рамках окремого предмету чи виховного заходу. Тому необхідно, щоб економічне виховання здійснювалося в структурі всіх основних предметів загальноосвітньої школи, в процесі виховної роботи навчального закладу та сім'ї.
На новому етапі вдосконалення економічного виховання школярів педагогам слід посилити увагу до теоретичних основ економічної освіти учнів, удосконалення змісту їх економічного виховання, запровадження нових форм, методів і прийомів економічної підготовки.
Зміст економічного виховання на сучасному етапі роздержавлення власності, посилення приватизації, вдосконалення ринкових відносин охоплює дуже широке коло питань. Наукова економічна свідомість проникає в суть та зміст явищ, процесів, розкриває закономірності їх розвитку. Як узагальнення більш високого порядку, наукова економічна свідомість повинна сформуватися в учнів у чітку систему поглядів, в певні практичні переконання, що базуються на загальнолюдських якостях: честі, совісті, правдивості, людяності.
Економічна свідомість особистості школяра виконує ряд функцій, основними з яких є: пізнавальна, регулятивна, соціально-перетворююча. Оскільки економічне виховання - це засіб формування наукової економічної свідомості, остільки виховний педагогічний вплив, що здійснюється в школі, повинен бути спрямований на реалізацію запропонованих функцій.
Пізнавальна функція економічної свідомості полягає в тому, що озброює учнів можливостями пізнання та свідомого використання економічних законів, а також пізнання суттєвих зв'язків між явищем та закономірностями економічної діяльності з іншими сферами життєдіяльності суспільства: соціально-політичними, духовними, правовими, творчо-ініціативними.
Регулятивна функція економічної свідомості базується на логічному обгрунтуванні правових норм та правил відповідного виду суспільних відносин: приватної та державної власності, вірного ставлення до врахування економічних інтересів, виховання діловитості, бережливості, ініціативності, уміння працювати для досягнення мети та ін.
Кожний напрямок регулятивної функції знаходить своє вираження в формах і правилах певних відносин. При цьому частина з них зберігає правову форму, а частина морально-етичну, Додержання норм і правил особистістю визначає рівень економічної свідомості, а відповідно, і результат економічного виховання школяра.
Соціально-перетворююча функція економічної свідомості полягає перш за все в забезпеченні творчої участі школярів в організації суспільно-корисної, продуктивної праці, створенні учнівських об’єднань, на зразок учнівських ланок певного профілю, учнівських кооперативів, бригад, шкільних лісництв та інших форм. Учні практично засвоюючи поняття конкретної економіки, вчаться передбачати і планувати свою роботу, виконувати її якісно, економко використовувати матеріали, робити калькуляцію готової продукції. Немає сумніву в тому, що існує тісний взаємозв'язок між економічним і трудовим вихованням підлітка. Трудове виховання є умовою розвитку економічного виховання. В свою чергу, економічне виховання виступає важливим фактором розвитку позитивного ставлення до праці.
Великий вплив на реалізацію функцій економічного виховання має краєзнавча робота. Будучи різноманітною за змістом, вона включає елементи навчальної, громадсько-політичної, психолого-трудової діяльності, що дозволяє виявити їх взаємозв'язок та проаналізувати закономірності формування логічних економічних переконань. Крім цього, краєзнавча робота створює умови активного інтелектуального осмислення високоморальних і економічних явищ в процесі нових ринкових відносин, побутового життя, оточуючої реальної дійсності. Це сприяє не тільки виробленню певних економічних поглядів, але і їх практичному загартуванню, дозволяє кожному учневі знайти справу по душі, перевірити свої сили і можливості, визначити діапазон своєї громадсько-політичної діяльності.
Вчитель економіки Касараба В.П. |