Альона Ангеловська, учитель фізики
Борщівського НВК «ЗНЗ I-III ст.№3 – гімназія ім. Р. Андріяшика»
Інформатизація сучасного суспільства неминуче призводить до інформатизації освіти.
Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості; вчителю вони дозволяють реалізувати принципово нові форми та методи навчання.
Одним із напрямів застосування комп’ютерних технологій є впровадження безпосередньо в навчальний процес програмних засобів, які дозволяють моделювати та імітувати реальні явища, а також досліджувати поведінку самих моделей.
Навчальний процес має не тільки давати якісні знання, формувати певні навчальні компетентності, а й розвивати природні здібності кожної дитини, збагачувати її індивідуальний досвід, формувати моральну свідомість. Особистісно орієнтовний підхід до дитини має сприяти гуманізації виховного процесу, наповнити його морально-духовними цінностями, утвердити справедливість і повагу, максимально розкрити потенціальні можливості дитини, стимулювати розвиток творчої особистості. А це можливо лише за умови, що співпраця між учителем і учнями будується на основі ознак особистісно орієнтованого навчання, а саме: зосередження уваги на потребах учня; забезпечення діагностичної основи навчання; перевага навчального діалогу; співпраця, співтворчість між учнями і вчителем, ситуація вибору і відповідальності; турбота про емоційне і фізичне благополуччя; адаптація методики до навчальних можливостей учня; стимуляція розвитку і самовдосконалення. Доброзичлива, творча взаємодія вчителя й учня, діалог двох рівних партнерів, відсутність страху, радість спілкування, право на власну думку, допомога в саморозвитку, підтримка — ось далеко не повний перелік переваг навчального процесу, побудованого на основі співпраці вчителя й учня.
За технологією особистісно орієнтованого уроку при його підготовці:
ü визначається загальна мета залежно від місця даного заняття у програмі та її корекція залежно від різних етапів уроку;
ü здійснюється конструювання дидактичного матеріалу різного типу, вигляду й форми, визначення мети, місця й часу його використання на уроці;
ü добирається дидактичний матеріал, який дає змогу виявляти індивідуальну вибірковість учнів щодо змісту, виду й форми навчального матеріалу, що полегшить його засвоєння;
ü обмірковуються можливості для самовияву учнів;
ü плануються різні форми організації навчальної діяльності (співвідношення фронтальної, індивідуальної, самостійної роботи);
ü продумуються чергування видів робіт, типи завдань для зниження втомлюваності учнів.
Застосування інноваційних технологій, які будуються на комплексному психологічному вивченні особистості всіх учасників навчально-виховного процесу, дає можливість позитивно розвивати їхню інтелектуальну, соціальну, духовну сфери, сприяє соціальному самоствердженню й культурному самостворенню. Наявність різноманітних освітніх технологій є результатом творчого підходу вчителя до справи.
Інтерактивні технології найбільше відповідають особистісно орієнтованому підходу до навчання. Суть інтерактивних технологій полягає у тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх тих, хто навчається. Це співнавчання (колективне, кооперативне навчання у співпраці), у якому і вчитель, і учні є суб’єктами навчальної діяльності. Учитель виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів.
Інтерактивні технології на уроках фізики дозволяють забезпечити глибину вивчення матеріалу. Учні опановують усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналізу, синтезу, оцінки;. Змінюється і роль учнів: вони стають активними, приймають важливі рішення щодо процесу навчання. Воно стає внутрішнім, це інтерес самого учня. Значно підвищується роль особистості вчителя: він більше розкривається перед учнями, виступає як організатор. Кожна інтерактивна технологія потребує попереднього розгляду і навчання учнів процедури.
Щоб викладання предмета фізики було, проблемно-емоційним, сприяло підвищенню творчої активності учнів, учням надається можливість попрацювати із додатковим матеріалом (посібниками, бібліографічними даними, ресурсами Інтернету тощо) і підготувати інформаційні матеріали про вчених. У долі великих людей закладений потужний потенціал моралі, людяності, що незмінно знаходить емоційний відгук в учнів. |