ФІЗИКА ПРОТИ НУДЬГИ
Альона Ангеловська, учитель фізики
Борщівського НВК «ЗНЗ I-III ст.№3 – гімназія ім. Р. Андріяшика»
Одним із напрямків роботи щодо реформування освіти є вироблення в учнів умінь та навичок самостійного набуття знань і, головне, навчання школярів застосовувати набуті знання на практиці.
При формуванні таких умінь і навичок важливу роль відіграють не тільки уроки, а й позакласні заняття з предмета.
Позакласна робота з фізики сприяє розвитку творчих здібностей учнів, підвищує інтерес до вивчення курсу, привчає їх до самостійного пізнання й творчої активності.
Інтерес до предмета підвищує увагу, полегшує розуміння й, відповідно, сприяє більш свідомому і ґрунтовнішому засвоєнню матеріалу.
Головна мета «цікавої фізики» — збудити діяльність наукового уявлення, привчити учня мислити в дусі фізичної науки й сприяти виробленню в його пам’яті численних асоціацій фізичних знань із найрізноманітнішими явищами життя.
Учитель, у свою чергу, може краще дізнатися про індивідуальні здібності учнів, їхні інтереси і всіляко розвивати їх.
Єдність класних і позакласних форм роботи збагачує урок, наповнює його новим змістом, робить більш цікавим та емоційним.
Слід сказати, що форми позакласної роботи поступово урізноманітнюються й вдосконалюються.
Сучасна школа має у своєму арсеналі чимало форм позакласної роботи.
З-поміж найбільш уживаних: підготовка учнями доповідей, виготовлення саморобних приладів, таблиць, схем; підготовка та участь у проведенні тематичних вечорів, конференцій, тижнів науки і техніки, участь у гуртках, розгляд цілого ряду головоломок, хитромудрих питань, цікавих оповідань, цікавих задач, парадоксів.
Цікаві розповіді про видатних фізиків
Всі ви знайомі з життєписами багатьох відомих фізиків. Вони були геніальними людьми, але водночас скромними, привабливими, мали добре почуття гумору, іноді навіть здавалися дивними, незібраними, в їхньому житті траплялися анекдотичні випадки, різні цікаві історії, про них складали легенди. Але це ніяк не зменшувало їхніх визначних заслуг. Поведінка геніїв була неординарною, мислення оригінальним, а результати — надзвичайними. Наприклад, видатний учений Резерфорд говорив, що всі науки «діляться на фізику і колекціонування марок»
Фелікс Кривін в книзі «Несерйозні Архімеди» наводить діалог, який нібито відбувся між знаменитим англійським фізиком І. Ньютоном і його сусідом:
— Послухайте, Ньютоне, як ви зробили це своє відкриття, про яке стільки говорять?
— Та так, звичайно. Просто стукнуло в голову.
— Що стукнуло в голову?
— Яблуко. Я сидів, а воно впало з гілки.
— Зізнайтесь, Ньютон, це яблуко було з мого саду. Ось бачите, гілка нахиляється до вас на подвір’я, а ви маєте звичку тут сидіти.
Ньютон зізнався:
— Чесне слово, не пам’ятаю, що то було за яблуко.
г
Наступного дня, коли Ньютон прийшов на своє улюблене місце, гілки яблуні тут вже не було. Гілка була зрізана, сонце безжально палило, і Ньютону нічого не залишалось, як зайнятись вивченням світлових явищ.
А ось ще одна історія про Ньютона.
Цікава легенда пов’язана з янтарним веретеном дочки знаменитого філософа давності Фалеса Мілетського. Дочка Фалеса пряла вовну цим веретеном. Якось вона впустила його у воду. Дівчина стала витирати веретено краєм свого хітона і помітила, щодо нього прилипло кілька шерстинок. Думаючи, що вони пристали через вологість, вона стала витирати його дужче. І що ж? Чим більше вона його натирала, тим більше прилипало шерстинок. Дівчина звернулася за поясненням до батька. Фалес зрозумів, що причина в янтарі. Він на фінікійському кораблі закупив масу дрібничок з янтарю і переконався, що всі вони, натерті шерстю, притягують до себе легенькі предмети.
Наступна історія.
Застудившись, дружина професора анатомії Болонського університету Луїджі Гальвані потребувала турботи і уваги. Лікарі приписали їй бульйон із жаб’ячих лапок. Готуючи жабок для бульйону, Гальвані і відкрив відому «живу електрику» — електричний струм!
Цікава історія, що стосується іншого відомого вченого. Видатний німецький фізик Вільгельм Кондрат Рентген одержав листа з проханням прислати... кілька рентгенівських променів із вказівкою, як ними користуватися. Виявляється, у автора листа в грудній клітці застрягла револьверна куля, але для поїздки до Рентгена у нього не було часу. Рентген був чоловік з гумором і відповів так: «На жаль, в даний момент в мене немає X -променів, до того ж їх пересилання — справа складна. Вважаю, що можемо вчинити простіше: надішліть мені вашу грудну клітку».
А ось послухайте таку історію. Одного грудневого дня 1812 року Сер Гемфрі Деві щойно закінчив читати досить дивного листа. Якийсь юнак — учень палітурника, що підписався нікому на той час не відомим прізвищем Фарадей, повідомляв у листі, що він старанно відвідував курс популярних лекцій Деві в Королівському інституті. Він писав про своє палке бажання присвятити себе науковій діяльності. До листа були додані записи прослуханих лекцій, ретельно переписаних й оправлених автором листа.
— Ось лист одного юнака, на прізвище Фарадей; він слухав мої лекції і просить дати йому місце в інституті. Що мені з ним робити?— звернувся Деві до інститутського товариша Піпіса, який був під час читання листа.
— Що робити? Накажи йому мити пляшки,— відповів Піпіс.— Якщо він погодиться, то з нього будуть люди, а якщо ні, то з нього не буде пуття.
У березні 1813 року на прохання Деві Фарадей дістає місце асистента в лабораторії Королівського інституту. Тут були виконані всі праці Фарадея.
А ось розповідь самого Архімеда.
«Народився я в 287 р. до н. е. в Сицилії, у Сіракузах. Мій батько був наближеним до царя Гієрона, що правив Сіракузами. І ось одного разу, коли цар Гієрон заказав ювеліру виготовити золоту корону, він не повірив в його чесність. Йому здавалося, що той замінив частину золота сріблом. Його величність Гієрон доручив мені з’ясувати, чи є там срібло.
Маса корони і маса золота, яке дав цар, були однакові. Як же мені визначити, чи є там срібло?
О, скільки днів і ночей я працював... Довелося думати й про смерть ганебну, перед якою вирішив помитися. Намилився і став залазити у ванну, дивлюся — вода піднімається, сів — вода ще більше піднялася, став — опустилася. Еврика! Це ж її рівень залежить від об’єму зануреного тіла. Значить можна встановити, який об’єм води витисне золото, а який — срібло тієї самої маси! Ось так, любі мої, я розв’язав задачу завдяки одному щасливому випадку.
Ви не раз бачили портрет Галілео Галілея — дідуся з великою бородою. Дійсно, він жив довго (1564-1642), 78 років. Але перше велике відкриття у фізиці він зробив в 1583 році, коли йому було ще 19 років. Спостерігаючи за коливанням люстри в храмі й порівнюючи період коливання з биттям власного пульсу, він встановив, що період коливання не залежить від амплітуди (закон ізохронності маятника).
Фізика в прислів’ях
Одним із прийомів пізнавальної діяльності учнів, які я використовую на уроках фізики, є незвичайне домашнє завдання, пов’язане з відшукуванням приказок, прислів’їв про явища, які вивчались на уроці.
Серед великої кількості приказок, прислів’їв слід відібрати лише ті, за допомогою яких можна пояснити фізичний зміст, хоч їх життєве тлумачення може бути значно багатшим і різноманітнішим.
Під час підготовки домашнього завдання учні ділять аркуш зошита на дві колонки. У першу записують приказки (прислів’я), в другу — її фізичну суть.
Ось деякі приклади.
Тема «Тертя»
«Йде, як по маслу».
«Не змастиш — не поїдеш»
|
Змащення зменшує силу тертя
|
«Слизький, як в’юн».
«Висковзне, як риба з рук»
|
Риба мокра —
зменшується сила тертя
|
«Коси, коса, поки роса, роса спаде — робота пропаде»
|
Функцію мастила виконує роса
|
|
|
«Ходить по лезу ножа»
|
Площа опори мала, тиск — великий
|
«Доки сонце зійде, роса очі виїсть»
|
Конденсація пари відбувається рано вранці, а як зійде сонце, то температура буде підвищуватися, роса почне випаровуватися
|
«Куй залізо, доки гаряче»
|
При збільшенні температури легше змінити форму твердого тіла, оскільки зменшуються молекулярні сили взаємодії
|
«Поле зі снігом, амбари з хлібом»
|
Сніг, маючи низьку теплопровідність, захищає озимі від вимерзання
|
«Проти лому немає прийому»
|
Ломом вданій приказці називають важіль. А за допомогою важеля, навіть при малій силі, можна отримати велику силу дії, головне, щоб було відповідне плече сили
|
«Щоб води напитися, журавель згодиться»
|
Тут «журавель» є важелем
|
«Клин клином вибивають»
|
Клин належить до простих механізмів, за допомогою якого ми, діючи малою силою на тильну поверхню. значно збільшуємо дію на сторони розколюваної деревини
|
«Скільки б не скакав, а до землі впадеш»
|
Дія сили тяжіння на всі тіла
|
«Гуртом і слона можна подолати»
|
Рівнодійна сила дорівнює геометричній сумі всіх прикладених сил
|
Перелічені вище прислів’я і приказки — це лише частина відтвореної учнями мудрості нашого народу, який на основі життєвих спостережень так вміло використовував фізичні явища.
Завдяки цьому прийому повторення навчального матеріалу відбувається невимушено; активізується розумова діяльність учнів, особливо слабо встигаючих та учнів з ознаками тривожності, реалізується принцип єдності теорії та практики.
Фізика на службі у детективів
Зазвичай діти люблять читати детективи, не залишаються байдужими до розслідувань Мегре, лейтенанта Коломбо і, звичайно, Шерлока Холмса. Дивуються його спостережливості і вмінню, аналізуючи, зробити правильні висновки. Хочу запропонувати задачі Шерлока Холмса, пов’язані з фізикою.
1. Була зима. Шерлок Холмс зайшов до кімнати з вулиці. Крізь замерзлі вікна було видно лише край дороги. «Господарка квартири неекономна»,— подумав він. Чому Шерлок Холмс зробив такий висновок? (Вікна в квартирі замерзли. Значить, у простір між рамами проникло з кімнати теше вологе повітря і, дотикаючись до холодного скла, замерзло па ньому. Тобто вікна не були заклеєні.)
2. Шерлок Холмс увійшов у квартиру і почав бесіду із господарями. Через 1 хвилину детектив сказав: «Шановна господине, у вас на кухні кипить чайник». Як він це визначив, якщо знаходився в кімнаті, з якої не видно кухні? (Коли чайник кипить, то кришка побрязкує. Це пояснюється тим, що завдяки утвореній парі тиск збільшується, піднімає кришку, при цьому пара виходить, тиск зменшується, а кришка опускається. Виникає звук при ударі.)
3. Господарка дому, де був Холмс, підійшла до дверей і впустила кицьку. Подивившись на кицьку, Шерлок Холмс сказав: «На вулиці холодно». Як він це визначив? (При холодній погоді шерсть кицьки стає особливо пухкою, щоб у проміжках між ворсинками було більше повітря, яке погано проводить тепло.)
4. Щоб швидше остудити каструлю з молоком, господарка дому поставила її на лід. Холмс подивився і подумав: «А з фізикою господарка не дружить». Чому у нього виникла така думка? (У цьому випадку лише нижня частина молока охолоджуватиметься за рахунок теплопровідності.)
А ось пригоди інспектора Варнике.
1. — Цікава історія!-- сказав інспектор Варнике, послухавши фрау Пепприх, у якої нещодавно вкрали двох гусей.—Доведеться ближче познайомитися он із тим мотоциклістом.
- Я нічого не чув і не бачив. Я тут щойно зупинився. В мене щось трапилось з мотоциклом. Мабуть, зіпсувалась свічка,— заявив мотоцикліст, тримаючи свічку в руках.
— У вашому поясненні, юначе, дещо не відповідає дійсності,— сказав інспектор Варнике.
Чому інспектор запідозрив мотоцикліста в пограбуванні? (Інспектор звернув увагу на невідповідність між словом і ділом мотоцикліста. Свічка не могла ціак швидко схолонути, щоб її можна було тримати голою рукою. А мотоцикліст демонстративно показує її інспектору. Отже, він бреше.)
2. — Зникло дві тисячі п’ятдесят шість марок.
— Кого ви підозрюєте в злочині?
— Чесно кажучи, не знаю,-- відповів касир,— Я перераховував гроші. Несподівано в кімнаті стало темно. Згасла лампа. Я поставив на стіл стілець, зліз на нього і взявся за лампу. Від сильного опіку я похитнувся і впав на підлогу. Деякий час я був непритомний, а отямившись, побачив, що гроші зникли.
— Я звинувачую вас у пограбуванні грошей! Все розказане вами — суцільна вигадка, тому що...
Що сказав інспектор Варнике касиру? (У кімнаті була люмінесцентна лампа. Мабуть, касир ніколи не торкався її, інакше він знав би, що люмінесцентні лампи — лампи холодного світла і не нагріваються вище за температуру 40—45 °С.) ,
3. Восени сім’я Вимер залишила дачу і повернулась до своєї міської квартири. Вони домовилися з сусідом подачі, щоб вин наглядав за їхнім подвір’ям. Через деякий час сусід зателефонував до Вимер і повідомив, що дача пограбована.
Інспектор Варнике відразу почав розслідування і негайно допитав сусіда. Той розповів ось що: «Якось вночі я почув підозрілий шум. Незважаючи насильний мороз, я відразу піднявся і пішов до дачі Вимера. Я зазирнув у вікно, але всі вікна замерзли і я нічого не зміг побачити. Тоді я продихав невелику шпаринку .і присвітив кишеньковим ліхтариком. У кімнаті був безлад».
— Зрозуміло,— рішучим голосом сказав інспектор Варнике.— Прошу вас пройти зі мною.
Чому інспектор Варнике запідозрив сусіда в пограбуванні? (Віконні шибки знадвору не замерзають. Продихати знадвору шпаринку неможливо. Зрозуміло, що таке незнання законів фізики викликало підозру в інспектора Варнике.)
|