Альона Ангеловська, учитель фізики
Борщівського НВК «ЗНЗ I-III ст.№3 – гімназія ім. Р. Андріяшика»
Серед проблем, розв’язання яких має суттєвий вплив на підвищення якості навчання основ фізики, важливе місце посідає перевірка й оцінювання досягнутих результатів.
У своїй роботі застосовую різні форми та методи перевірки навчальних досягнень учнів з фізики. Перевірку знань організовую таким чином, щоб виконувались принципи системності, об’єктивності і науковості. Цих принципів дотримуюсь і тоді, коли перевіряю рівень досягнутих проміжних результатів, а також підсумкових результатів навчання школярів.
Ставлю перед собою такі педагогічні вимоги щодо організації контролю, перевірки навчальних досягнень з фізики:
1. Тільки за систематичної організації контролю та перевірки рівня компетентності можна ефективно керувати процесом навчання, що призводить до запланованого результату.
2. Перевіркою охоплюються всі або більшість учнів класу. З цією метою застосовую індивідуальний, груповий та фронтальний контроль.
3. Усі завдання контролюючого характеру учні повинні виконувати самостійно.
4. Ефективне використання інтерактивних методів перевірки знань дає можливість за короткий час охопити контролем більшу кількість учнів класу:
· конкурсно-пізнавальні дидактичні ігри;
· фізичні диктанти з різнорівневими завданнями;
· «Мозковий штурм»;
· аукціон;
· вікторини та ін.
Як засіб оперативного контролю за ефективністю вивчення матеріалу широко використовую у своїй практиці фізичні диктанти.
Такий контроль можна проводити на кожному уроці, даючи учням короткочасні роботи перевірного характеру. Це дозволяє швидко з’ясувати рівень засвоєння учнями навчального матеріалу, розвинути пам’ять учнів, їхню увагу, вміння працювати в заданому темпі, швидко приймати правильне рішення, що важливо для підготовки до життя. Вважаю проведення різнопланових фізичних диктантів одним із ефективних прийомів на різних етапах уроку, як-от:
Ø актуалізація опорних знань;
Ø закріплення вивченого матеріалу;
Ø підсумок уроку.
Фізичні диктанти дають можливість перевірити:
Ø фізичні формули;
Ø позначення та одиниці вимірювання фізичних величин;
Ø визначення фізичних понять, законів;
Ø вміння користуватися довідниковою літературою, навчальними посібниками;
Ø переведення величин в систему СІ тощо.
Використовую два види перевірок:
Ø фронтальна перевірка з використанням сигнальних карток (диктант має повчально-контролюючий характер);
Ø контрольна перевірка тексту диктанту вчителем з подальшим аналізом результатів роботи. |